2016. október 17., hétfő

A magyar vadak és kubisták



"Párizs 1910 előtt az új festői irányzat, az új csoport, a Vadak születését jelentette. De ez az irányzat jóformán még ki sem fejthette igazán működését, mikor már megszületett „utódja”, részben versenytársa, a kubizmus, olyan alkotókkal, mint a magyar Réth Alfréd, Csáky József, Dénes Valéria, Galimberti Sándor, és még sokan mások. Olyan nagy egyéniségek bontakoznak ki, mint Pablo Picasso, a költő Guillaume Apollinaire, akik modellt, példaképet - és társaságot is - jelentenek sokak számára. De felfedeznek olyan művészeket is, akik addigra már nincsenek az élők sorában: mint például a „Vámos Rousseau”. De a háttérben, szerényen, és sok tudással olyanok mozgatják a szálakat, akikről sokáig kevesebb szó esik: azok a gyűjtők, műkereskedők, akik megtalálják, gyűjtik, kiállítják a legújabb irányzatok képviselőit. Ilyen gyűjtő-mecénás: Daniel Henry Kahnweiler, a híres amerikai Stein család , a híres francia gyűjtő Paul Guillaume, és közöttük a hazai, szerény körülmények közül származó Brummer József, aki a az úgynevezett „primitív művészet” egyik felfedezője - majd az egyik legelismertebb amerikai műgyűjtő . 1914-ben számos kapcsolat felbomlik, a magyar művészek egy részét internálják. Majd 1920 után a szálak újra-szövődnek, nemcsak magyarok látogatnak Párizsba, de franciák is jönnek ide, mint az úgynevezett „muzikalisták”,majd a párizsi magyar művészek csoportja élén Beöthy Istvánnal, majd a későbbiekben a Párizsban híressé vált Victor Vasarely, akinek itthon „op-art” kiállítása óriási vihart kavar."

Dr. Passuth Krisztina művészettörténész




forrás: MissinArt Galéria